Landscape architecture education in Argentina
Keywords:
Argentina, 20th century - 21st centuryAbstract
Argentina is recognized as a pioneer territory in Latin America in terms of building knowledge, teaching and landscape practice. The formal antecedents are recorded at the beginning of the 20th century, in the context of agronomic sciences. Then, it follows the architecture and urban planning, up to the present condition with a multiplicity of disciplinary approaches. This academic development allows the traditional notion of landscaping to evolve into the field of “landscape architecture” – in correspondence to the international context of the most developed countries in the field –. This paper presents a descriptive and quantitative study as a synthetic testimony of the events, people and institutions that mark important milestones in the passing of this story. The work is carried out from the documentary exploration and the consultation of testimonial sources. It ends with the registration and construction of the current situation map at the different levels of university education.
Downloads
References
Aliata F. y Silvestri, G. (1994). El paisaje en el arte y las ciencias humanas. Buenos Aires, Argentina: Centro Editor de América Latina.
Belli, E. P. y Benassi, A. H. (2003, 2004, 2005). Planeamiento Paisajista y Ambiente: Tomos I, II y III. La Plata, Argentina: Belli & Benassi.
Berjman, S. (30 de agosto de 2018). Carlos Thays, el francés que le dio color a los parques y estancias argentinas. La Nación. Recuperado de: https://www.lanacion.com.ar/turismo/carlos-thays-el-frances-que-le-dio-color-a-los-parques-y-estancias-argentinas-nid2160364/
Budovski, V. y Períes, L. (2017). Entrevista a Vilma Budovski de Specchia por Lucas Períes. [Archivo PDF]. Recuperado de: https://docs.wixstatic.com/ugd/bfa929_37571a9351754d91b29149b525b2822c.pdf
Budovski, V. y Períes, L. (2018). La trayectoria de la enseñanza del paisaje en Córdoba. En L. Períes (Comp.), La enseñanza del paisaje en Córdoba. Córdoba, Argentina: UCC.
Conti, M. I. (2000). Una aproximación a la historia de la arquitectura paisajista Argentina. La Plata, Argentina: LINTA.
De La Fare, M. (2008). La expansión de carreras de posgrado en Educación en Argentina. Archivos de Ciencias de la Educación, 2(2), pp. 1-18.
Demo, A. M. y Períes, L. (2017). Entrevista a Ana María Demo de Fiore por Lucas Períes. [Archivo PDF]. Recuperado de: https://docs.wixstatic.com/ugd/bfa929_c51983d9ab8145cabeed6ff9ad61d8eb.pdf
Larrea, W. (2003). La enseñanza del paisaje. Contextos, 12, Naturaleza y paisaje, pp. 66-67.
Litwin, E. (1997). Las configuraciones didácticas: una nueva agenda para la enseñanza superior. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Marengo de Tapia, M. (2010). Arquitectura del paisaje en las universidades argentinas. El jardín en la Argentina, 75, pp. 68-71.
Morello, J. H. (2013). La ecogeografía y el diseño del paisaje regional argentino. Ciencia e Investigación Reseñas, 1(2), pp. 54-64.
Moreno F. O. (2009). Arquitectura del paisaje: retrospectiva y prospectiva de la disciplina a nivel global y latinoamericano. Revista de Arquitectura, 15(19), pp. 6-13. Recuperado de: 10.5354/0719-5427.2013.27994
Naselli, C. (1986). El filo de la navaja: Carlos Alberto David, arquitecto paisajista argentino. Summa, 227, pp. 18-21.
Naselli, C. (1992). De ciudades, formas y paisajes. Asunción, Paraguay: Arquna.
Períes, L. (Comp.) (2019). La enseñanza e investigación de paisaje en Argentina. Córdoba, Argentina: UCC.
Períes, L., Aponte-García, G. y Filla-Rosaneli, A. (2021). La enseñanza e investigación de paisaje en Sudamérica. Córdoba, Argentina: UCC.
Períes, L., Kesman, C. y Barraud, S. (2019). Catálogo de paisaje del Parque Sarmiento de la ciudad de Córdoba. Córdoba, Argentina: EDUCC.
Silvestri, G. y Aliata, F. (2001). El paisaje como cifra de armonía. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.
Soares Macedo, S. (2006). O ensino de paisagismo na FAUUSP e a figura de Miranda Magnoli. Paisagem Ambiente: ensaios, 21, pp. 43-54.
Thays, C. (1910). El Jardín Botánico de Buenos Aires. Buenos Aires, Argentina: Peuser.
ULAP (1988). Carta de Salto. Salto Grande: Unión Latinoamericana de Paisaje.
Varela, L. (2019). Dossier: Paisaje y resiliencia urbana. Estudios del Hábitat, 17(1), pp. 1-5. Recuperado de: https:// doi.org/10.24215/24226483e056
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Anales del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas «Mario J. Buschiazzo»

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

